Veilige werkomgeving

Elkaar vertrouwen is de basis voor een succesvol team

Een externe vertrouwenspersoon adviseert het management
en voorkomt mogelijk verlies van goed ingewerkt personeel.

Als werkgever vraag je je wellicht af: “Een vertrouwenspersoon mag mij toch niets vertellen? Wat heb ik daar dan aan?”

Natuurlijk begrijp je dat een veilige werkomgeving essentieel is. Maar hoe creëer je dat precies? Onbekendheid leidt tot onwetendheid. Wat moet er geregeld worden, en hoe voer je hier beleid hierop? Een cruciale stap is het aanstellen van een goed opgeleide vertrouwenspersoon.

 

Grens

denkbeeldige lijn: de grenzen overschrijden
(of: te buiten gaan) te ver gaan

Arbowet Verplichtingen
Als werkgever ben je wettelijk verplicht om een veilige werkplek te waarborgen. Dit gaat verder dan alleen fysieke veiligheid. Dit gaat ook over bescherming tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA).

Wat is psychosociale arbeidsbelasting (PSA)
Psychosociale arbeidsbelasting gaat over ongewenste omgangsvormen zoals discriminatie, (seksuele) intimidatie, stalking, agressie, geweld en pesten. Werkgevers moeten beleid voeren om PSA te voorkomen of te verminderen. Hoe bescherm jij jouw medewerkers tegen deze risico’s?

Vroegtijdige conflict signalering
Een vertrouwenspersoon kan conflicten of irritaties in een vroeg stadium opmerken. Samen kijken naar oplossingen helpt bij het voorkomen van escalaties op de werkvloer. Hiermee waarborg je de continuïteit van de organisatie. Het voorkomt wellicht het verlies van goed ingewerkt personeel en het voorkomt zeker onnodig leed bij medewerkers.

Gecertificeerd vertrouwenspersoon
Als goed opgeleide vertrouwenspersoon ben ik gecertificeerd door Hobeon Kiwa en aangesloten bij de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen. Met een diploma Vertrouwenspersoon, nascholing Integriteit en een actuele verklaring van goed gedrag (VOG), houd ik me aan ethische normen van mijn beroep.

Wettelijke taken van een Vertrouwenspersoon

  • Het opvangen, begeleiden en adviseren van medewerkers (eerste aanspreekpunt).
  • Het voorlichten, informeren en inspireren (aanspreekpunt management)
  • Gevraagd en indien nodig ongevraagd advies geven aan directie of management.

Het hebben van een vertrouwenspersoon is nog niet verplicht, maar een wetswijziging hierover is in de maak en wordt waarschijnlijk definitief in 2024. Toch kan een vertrouwenspersoon nu al veel betekenen voor het welzijn van je team, het kapitaal van je bedrijf.

Nog even wat cijfers
In 2021 was pesten de voornaamste reden voor medewerkers om zich te melden bij een vertrouwenspersoon. In 2022 waren dit meldingen in de categorie Intimidatie, Agressie en Geweld. Door de actualiteit durven meer mensen zich te melden bij een vertrouwenspersoon. Door hier als werkgever al in een vroeg stadium voor open te staan kan veel leed voorkomen worden. Zowel voor werkgever als voor werknemer.

Wat bedrijven zeggen over mij

‘Nu we actief bezig zijn met het arbobeleid is het vertrouwen binnen onze organisatie gegroeid’

‘Personeel ervaart de mogelijkheid om anoniem met onze vertrouwenspersoon Linda te praten als zeer positief’

Wat bedrijven zeggen over mij

‘Het mentale welzijn van medewerkers en integriteit staan nu bij ons op de agenda’