Een goede vertrouwenspersoon

kan luisteren maar nog beter zwijgen

Voor mij vormen discretie en vertrouwen de onmisbare basis voor open gesprekken, waarbij gelijkwaardigheid vanzelfsprekend is.

Ik ben Linda Mennen, geboren in 1962, Door mijn levenservaring kan ik me goed inleven in diverse situaties. Weinig komt mij vreemd over, waardoor alles bespreekbaar is.

Als 18-jarige jongste bediende ben ik ooit zelf betrokken geweest bij een vervelende werksituatie. Ik begrijp dus goed hoe eenzaam medewerkers zich kunnen voelen op de werkvloer. De mogelijkheid om hier eens met iemand over te praten was er toen nog niet. Gelukkig is dat nu sterk verbeterd.
Discriminatie, pesten, (seksuele)intimidatie, agressie en geweld zijn problemen die in elke organisatie voor kunnen komen. Ik wil me graag inzetten voor een veilige werkplek voor iedereen. Met mijn werk als extern vertrouwenspersoon bied ik medewerkers de mogelijkheid om volledig anoniem te praten over wat hen dwars zit.

Wat anderen over mij zeggen

‘Na het gesprek met Linda kon ik weer verder.’

Grofweg is de taak van een vertrouwenspersoon op te delen in 3 onderwerpen

Het opvangen, begeleiden (en adviseren) van de medewerkers
Als vertrouwenspersoon vind ik het belangrijk dat er binnen de organisatie een open sfeer is en dat mijn gegevens goed vindbaar zijn. Iedereen moet zich vrij voelen om zich bij mij te melden voor een gesprek.

Voorlichten, informeren en inspireren van de organisatie
Als vertrouwenspersoon vind ik het belangrijk dat ik zichtbaar ben binnen de organisatie. Als vertrouwenspersoon heb ik namelijk een cruciale rol in het voorkomen van ongewenste omgangsvormen.

Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de organisatie
De vertrouwenspersoon ontvangt vaak als een van de eerste signalen over sfeer, werkklimaat en/of ongewenste omgangsvormen. De taak van de vertrouwenspersoon is om dit volledig geanonimiseerd onder de aandacht te brengen bij directie of management. Daarom breng ik jaarlijks een actueel thema naar voren.

Nogmaals: Alle gesprekken zijn volledig anoniem. Niemand zal weten dat er met iemand gesproken is, laat staan waarover.

Wat anderen over mij zeggen

‘Ik voelde me direct op mijn gemak.’

Ik kan mij goed inleven in situaties. Het is echter niet mijn taak om zelf zaken op te lossen.

Het is niet de rol van een vertrouwenspersoon om allerlei oplossingen aan te dragen. Samen met de medewerker kijk ik wat de behoefte van die medewerker is. De medewerker bepaalt altijd zelf of er vervolgstappen gewenst zijn en wat voor de medewerker een goede aanpak zou kunnen zijn. Soms is een gesprek op zichzelf al voldoende.

Een fijne en veilige werkplek geeft een goed gevoel waardoor je optimaal kan presteren.

Wat anderen over mij zeggen

‘Niemand heeft ooit gemerkt dat ik een paar gesprekken heb gehad met Linda.’

Wat werknemers zeggen over mij

‘Het mentale welzijn van medewerkers en integriteit staan nu bij ons op de agenda’