Team Linda Mennen

Ik kan luisteren maar nog beter zwijgen

Voor mij vormen discretie en vertrouwen de onmisbare basis voor open gesprekken, waarbij gelijkwaardigheid vanzelfsprekend is.

Een goed gesprek begint met vertrouwen. En soms met stilte. Luisteren. Zonder oordelen. Dat heb ik wel geleerd.

Toen ik achttien was, werkte ik als jongste bediende in een organisatie waar iets misging. Er werd niet gepraat. En er was niemand om naartoe te gaan. Die ervaring draag ik nog steeds bij me. Inde jaren die achter me liggen, heb ik natuurlijk wel meer gezien en gehoord. Ik weet hoe eenzaam het kan voelen als je nergens terecht kunt. En dat gun ik niemand.

Jarenlang was ik zelf werkgever. Ik zie juist vanuit hun standpunt waarom het zo belangrijk is om te zorgen dat werknemers hun verhaal kwijt kunnen. Op een veilige plek. Dat is waarom ik vertrouwenspersoon ben geworden, naast mijn andere bedrijf als bedrijfsadviseur.

Dáár ga ik over de cijfers, hier ga ik over de mensen, eEn ben ik die veilige plek voor anderen. Als vertrouwenspersoon luister ik. Maar is mijn verlangen vooral om het verschil te maken tussen wegkijken en stilhouden… of bespreekbaar maken en voorkomen.

Wat anderen over mij zeggen

‘Na één gesprek met Linda kon ik eindelijk weer verder.’

En ja, ik heb twee petten op

Dat lijkt best gek, van buitenaf. Maar voor mij voelt het zo logisch. Als werknemer weet je: alles wat je met mij deelt, blijft tussen ons. Je mag me alles vertellen — of alleen een beetje. Discretie is de basis.

Ik oordeel niet. Officieel kan ik ook niets fixen. Maar ik help je onderzoeken wat jij nodig hebt. Ik kan je ondersteunen of tips geven over hoe nu verder. En soms lucht één gesprek al enorm op.

Wat anderen over mij zeggen

‘Ik voelde me direct op mijn gemak.’

Dat resultaat is mijn powertool: 

  1. Hart voor medewerkers
  • Ik ben een onafhankelijk aanspreekpunt.
  • Ik luister zonder oordeel en zonder verslaglegging.
  • Ik bied ruimte, rust en richting — altijd op jouw tempo.

 

  1. Winstgevend voor organisaties
  • Ik ben zichtbaar én benaderbaar.
  • Ik geef voorlichting over wat (on)gewenst gedrag is.
  • Ik inspireer tot openheid, respect en preventie.

 

  1. Opbouwend voor management
  • Ik breng signalen in kaart — volledig geanonimiseerd.
  • Ik geef gevraagd én ongevraagd advies over thema’s die spelen.
  • Elk jaar koppel ik trends of aandachtspunten terug, zodat er iets mee gedaan kan worden.

 

Bespreken is beter

En let wel: heel veel ‘gedoe’ wordt goed opgelost! Dan is de lucht geklaard. Is het hart verlicht. Zijn de tips gedeeld en kunnen de schouders weer naar achteren, de rug recht, de mouwen weer opgestroopt en kan iedereen vol goede moed verder. Dat klinkt een beetje lacherig… maar het is wel waar.

Tegelijk praat ik met de baas
Maar dat is natuurlijk niet letterlijk tegelijk. Juist omdat ik dingen hoor, weet en zie, kan ik het management adviseren over een veilige werksfeer.

Wat valt mij op? Waar heb ik vraagtekens bij? Hoe is dit of dat eigenlijk georganiseerd op deze werkvloer? Iedereen weet: daar begin ik niet zomaar over. Beetje gekke zin? Werkgevers nemen mij dus serieus en willen daarom zaken aanpassen of veranderen, Andere optie: Iedereen weet: als Linda daarmee komt, heeft ze gegronde reden om dat te adviseren. En dan gaat het niet alleen over dingen die ik oppik in gesprekken met jullie mensen, maar ook dingen die mij opvallen vanuit mijn eigen verleden als werkgever.

Is dat niet raar?
Nee. Dat denken werknemers soms. Dat ik wel vrienden moet zijn met de baas als ik voor het bedrijf werk. Maar de winst zit ergens anders. Door de anonieme kennis die ik deel, en de mensen die ik ondersteun voordat ze uitvallen of vertrekken, bespaar ik het bedrijf heel veel geld. Dat ik daarbij dan zeg: ‘sorry, ik noem geen namen en rugnummers’. Dat vindt dan niemand meer erg, er is immers een positief resultaat!

Wat anderen over mij zeggen

‘Niemand heeft ooit gemerkt dat ik met haar gesproken heb.’