Een goed gesprek begint met vertrouwen. En soms met stilte. Luisteren. Zonder oordelen. Dat heb ik wel geleerd.
Toen ik achttien was, werkte ik als jongste bediende in een organisatie waar iets misging. Er werd niet gepraat. En er was niemand om naartoe te gaan. Die ervaring draag ik nog steeds bij me. Inde jaren die achter me liggen, heb ik natuurlijk wel meer gezien en gehoord. Ik weet hoe eenzaam het kan voelen als je nergens terecht kunt. En dat gun ik niemand.
Jarenlang was ik zelf werkgever. Ik zie juist vanuit hun standpunt waarom het zo belangrijk is om te zorgen dat werknemers hun verhaal kwijt kunnen. Op een veilige plek. Dat is waarom ik vertrouwenspersoon ben geworden, naast mijn andere bedrijf als bedrijfsadviseur.
Dáár ga ik over de cijfers, hier ga ik over de mensen, eEn ben ik die veilige plek voor anderen. Als vertrouwenspersoon luister ik. Maar is mijn verlangen vooral om het verschil te maken tussen wegkijken en stilhouden… of bespreekbaar maken en voorkomen.